Другий етап інтерактивного уроку - оголошення теми та очікуваних навчальних результатів.
Мета - забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти і чого від них чекає учитель.
Без чіткого і конкретного визначення та усвідомлення учнями навчальних і результатів їхньої пізнавальної діяльності, особливо на уроках з використанням інтерактивних технологій, учні можуть сприйняти навчальний процес як ігрову форму діяльності, не пов'язану з навчальним предметом.
Формулювання результатів інтерактивного уроку має відповідати таким вимогам:
- забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності: чого повинні досягти учні на уроці і чого від них чекає вчитель;
- висвітлювати результати діяльності учнів на уроці: "Після цього уроку ви зможете…";
- чітко відображати рівень засвоєння знань учнів, розвитку навичок і вмінь, емоційно- ціннісної сфери учня, яка забезпечує формування переконань, характеру, вплив на поведінку тощо;
- результати мають бути сформульовані за допомогою дієслів, наприклад: знання - пояснювати, визначати, порівнювати тощо; уміння і навички - дискутувати, дати власну оцінку, аргументувати тощо; ставлення - сформувати та висловити власне ставлення до..., пояснити своє ставлення до...; бути лаконічним, абсолютно зрозумілим для всіх: учнів, учителя, присутніх.
Правильно сформульовані, а потім досягнуті результати - 90 % успіху. Для того щоб почати з учнями спільний процес руху до результатів навчання, потрібно:
- назвати тему уроку або попросити будь-кого з учнів прочитати її;
- якщо формулювання теми містить нові слова або проблемні запитання, звернути на це увагу;
- запропонувати комусь із учнів оголосити очікувані результати за записом, зробленим заздалегідь на дошці, пояснити необхідне, якщо йдеться про нові поняття, способи діяльності тощо;
- нагадати учням, що перевірка якості навчальних досягнень відбуватиметься наприкінці уроку;
- пояснити, як ви будете оцінювати їхні досягнення в балах.
Цей етап уроку має займати не більше 5 % часу заняття.
Доречно використати такі інтерактивні вправи:
- "Дешифрувальник",
- "Морський бій - 1",
- "Загадкові будиночки",
- "Мікрофон".
Вправа 1. "Дешифрувальник"
1. Визначте ключове слово уроку.
2. Зашифруйте його за допомогою цифр.
3. Дайте завдання учням розшифрувати і оголосити тему уроку.
Наприклад: розшифрувати тему уроку. 24376717 (Дієслово.)
Вправа 2. "Морський бій -1"
1. Визначте ключове слово теми уроку.
2. Зашифруйте його за допомогою цифр і літер.
3. Дайте завдання учням розшифрувати слово і оголосити тему уроку.
Наприклад: розшифрувати тему уроку. А-5, Д-5, Є-8, А-3, Є-3 (Гриби.)
Вправа 3. "Загадкові будиночки "
1. Зашифруйте тему уроку за допомогою чисел та дій з ними. 1)У 3) починається 5) мами 2) світі 4) з 6) все
2. Виконайте такі обчислення:
- перемножте цифри кожного з чисел, записаних в будиночках;
- виконайте дії, що вказані під кожним будиночком з отриманими від множення результатами;
- цифри одержаних чисел показують послідовність розміщення фрагментів уроку (або висловлюванні).
Самоперевірка
З ◦ 5 - 3 = 12
6 ◦ 6 - 30 = 6
8 ◦ 3 - 21 = 3
9 ◦ 9 - 36 = 45
3. Запишіть отримані результати на дошці: 12, 6, 3, 45.
4. Використовуючи по порядку цифри одержаних чисел, прочитайте тему (У світі все починається з мами.)
Надання необхідної інформації
Мета етапу — дати учням достатньо інформації, щоб потім на її основі виконувати практичні завдання. Це може бути міні-лекція, читання роздаткового матеріалу, виконання домашнього завдання. Для того щоб зекономити час, можна подати інформацію в письмовому вигляді для попереднього (домашнього) вивчення. На самому уроці вчитель може ще раз звернутися до неї, особливу увагу звернути на практичні поради, якщо є потреба, прокоментувати терміни або організувати невеличке опитування.
Ця частина уроку займає близько 10-15 % часу.
Під час повідомлення необхідної інформації доречними будуть інтерактивні вправи:
- "Мозковий штурм",
- "Карусель",
- "Кути",
- "П'ять слів-три слова",
- "Інтерв'ю за три кроки",
- "Гронування",
- "Кубування",
- "Системний оператор",
- "Діаграма Вена",
- "Морський бій - 2".
|